
- 14 aprilie 2025
- Intrebari frecvente
Pentru vânzarea unui imobil (apartament, casă, teren etc.) în România, vânzătorul trebuie să pregătească un set de acte esențiale. Iată lista completă și actualizată a documentelor necesare pentru vânzare:
1. Actul de proprietate
- Contract de vânzare-cumpărare / donație / moștenire / schimb / act de adjudecare etc.
- Extras de carte funciară actualizat pentru informare (nu mai vechi de 30 zile) – se poate obține de la ANCPI sau prin notariat.
2. Certificat fiscal de la Primărie
- Atestă că imobilul nu are datorii la impozitul pe proprietate.
- Se eliberează în baza unei cereri și poate dura câteva zile.
3. Adeverință de la asociația de proprietari (pentru apartamente)
- Dovedește că nu există datorii la întreținere.
- De obicei este valabilă 30 de zile.
4. Certificat de performanță energetică
- Este obligatoriu din 2011 pentru vânzarea oricărei locuințe.
- Se obține de la un auditor energetic autorizat.
5. Planuri cadastrale și încheiere de intabulare
- Extras CF pentru autentificare (emis de notar).
- Relevee (planuri) și plan de amplasament – în special dacă nu s-au făcut modificări interioare.
6. Acte de identitate ale proprietarilor
- Carte de identitate valabilă (sau pașaport).
- Dacă sunt mai mulți coproprietari, trebuie prezenți toți sau mandatați prin procură notarială.
7. Certificat de căsătorie / divorț (dacă este cazul)
- Pentru a demonstra regimul matrimonial (bun comun sau propriu).
8. Declarații notariale (dacă e cazul)
- Declarații de neexistență a unor litigii, ipoteci, succesiuni nedefinitivate etc.
Alte documente în funcție de situație:
- Procură notarială – dacă vânzătorul este reprezentat de altcineva.
- Acte succesorale – dacă imobilul a fost moștenit recent.
- Proces-verbal de predare-primire – opțional, pentru claritate între părți.
- Autorizație de construcție & proces-verbal de recepție finală – pentru case noi sau extinderi.