Pentru vânzarea unui imobil (apartament, casă, teren etc.) în România, vânzătorul trebuie să pregătească un set de acte esențiale. Iată lista completă și actualizată a documentelor necesare pentru vânzare:

1. Actul de proprietate

  • Contract de vânzare-cumpărare / donație / moștenire / schimb / act de adjudecare etc.
  • Extras de carte funciară actualizat pentru informare (nu mai vechi de 30 zile) – se poate obține de la ANCPI sau prin notariat.

2. Certificat fiscal de la Primărie

  • Atestă că imobilul nu are datorii la impozitul pe proprietate.
  • Se eliberează în baza unei cereri și poate dura câteva zile.

3. Adeverință de la asociația de proprietari (pentru apartamente)

  • Dovedește că nu există datorii la întreținere.
  • De obicei este valabilă 30 de zile.

4. Certificat de performanță energetică

  • Este obligatoriu din 2011 pentru vânzarea oricărei locuințe.
  • Se obține de la un auditor energetic autorizat.

5. Planuri cadastrale și încheiere de intabulare

  • Extras CF pentru autentificare (emis de notar).
  • Relevee (planuri) și plan de amplasament – în special dacă nu s-au făcut modificări interioare.

6. Acte de identitate ale proprietarilor

  • Carte de identitate valabilă (sau pașaport).
  • Dacă sunt mai mulți coproprietari, trebuie prezenți toți sau mandatați prin procură notarială.

7. Certificat de căsătorie / divorț (dacă este cazul)

  • Pentru a demonstra regimul matrimonial (bun comun sau propriu).

8. Declarații notariale (dacă e cazul)

  • Declarații de neexistență a unor litigii, ipoteci, succesiuni nedefinitivate etc.

Alte documente în funcție de situație:

  • Procură notarială – dacă vânzătorul este reprezentat de altcineva.
  • Acte succesorale – dacă imobilul a fost moștenit recent.
  • Proces-verbal de predare-primire – opțional, pentru claritate între părți.
  • Autorizație de construcție & proces-verbal de recepție finală – pentru case noi sau extinderi.

publicat de